01 Oct 2008 12:01

SEO'erne ved ikke en skid om e-handel

Ville du overveje at tune din bil, hugge speederen i bund og køre 300 km/t uden at vide, hvor du skal hen? Sikkert ikke!

Som de fleste læsere her på bloggen ved, så driver jeg webshoppen www.kondomaten.dk. Indenfor det sidste år er jeg blevet kontaktet af ikke mindre end seks SEO-firmaer, der tilbyder at løfte mig op på 1.pladsen på Google på ordet "kondomer" (jeg ligger i øjeblikket rimeligt konstant nr. 2).

Hvad SEO'erne ikke har fattet er, at når man driver en webshop, så er man mere interesseret i konvertering end i trafik. De har ret i, at jeg vil få mere trafik ved at ligge nr. 1 (ca. 5% mere end nr. 2 – jeg har været der, så kender de nøjagtige tal). Men hvad de åbenbart ikke ved er, at ordet "kondomer" ikke konverterer specielt godt.

Mine herrer SEO'ere – vi skal helt tilbage til 2004. Dengang skrev Chris Anderson en artikel (der senere udviklede sig til en bog) som han kaldte "The Long Tail" (læs den oprindelige artikel her) og nu skal jeg afsløre noget for jer: Det er long tail, der konverterer!

Så mens SEO'erne læser Long Tail, så vil jeg bede jer, der overvejer at købe SEO-arbejde, om at logge ind på Google Analytics og så se, hvilke af jeres keywords, der konverterer. Når I har styr på dét, så kan I kontakte jeres SEO-mand igen og bestille et stykke (veludført) arbejde. Sådan får du absolut mest for dine SEO-kroner.

Det andet svarer til at køre med 300 km/t uden at vide, hvor man skal hen.






De sagde:

01 Oct 2008 12:08

Rosenstand
Ja - vi er sgu ikke så snu ;-)

01 Oct 2008 12:20

V4D5
Du er eddermanme hurtig, Rosenstand. Egentlig er I jo snu nok. I får solgt jeres vare, og I er jo dygtige nok til SEO-arbejdet. Men lidt viden om Long Tail ville ikke gøre noget (og det hjælper jeg jo med her - sender jer alle en faktura i eftermiddag).

Vil du gerne ha' at jeg afslører, at jeg IKKE har modtaget tilbud fra dig? Jeg ved jo godt, at du kender til Long Tail, men der er eddermanme mange SEO'ere der ikke gør.

01 Oct 2008 13:41

Søren Sprogø
Ja, det er engang imellem utroligt så megen bullshit man som eKøbmand bliver udsat for af SEM-folk (SEO-folk er faktisk langt fra de værste).

Jeg arbejdede engang for en international eTøjshop, og her blev jeg ringet op af en oversmart sælger fra Sverige. Følgende samtale udspillede sig:

SEO: "Goddag. Kunne i tænke jer hjælp med at komme i toppen på Google?"
Mig: "Øh, jamen vi ligger allerede i toppen!"
SEO: "Næh, det gør i ikke."
Mig: "Jo, det gør vi altså!"
SEO: "Nej, i gør ikke."
Mig: "Hør, du spilder rimeligt meget min tid nu. Hvor er det du mener vi ikke ligger i top?"
SEO: "Hvis jeg nu søger på f.eks. Sports-BH, så kommer i overhovedet ikke frem."
Mig: "Næh, men vi sælger altså heller ikke sport-BH'er. Prøv at søge på Dametøj istedet, der ligger vi nr. 1"

Og det var så slut på den samtale :-)

En anden historie fra samme firma, denne gang var det en kjøwenhauner:

SEO: "Kunne i ikke tænke jer at hyre os til at få jer i toppen af Google?"
Mig: "Næh, vi har allerede deMib til at hjælpe os. Og vi ligger pt. i toppen alle de vigtige steder."
SEO: "Nå da. Hvem er deMib?"

Og det var så også slut på den samtale :-)

Men tilbage til emnet: Jeg har et ordsprog, der passer rimeligt godt på emnet: Trafik, der ikke konverterer, er en udgift!

Det er det nemmeste i verden at skaffe 10.000 besøgende på en måned. Men at skaffe RELEVANT trafik er svært, og som regel også det eneste jeg gidder betale for.

01 Oct 2008 14:50

V4D5
Underholdende historier, Søren. Du er nok langt fra den eneste, der har oplevet noget lignende. Jeg har lige checket og konstateret, at jeg heller ikke er at finde på side 1 på Sports-BH. Får nok snart en opringning.

Dit ordsprog sidder lige i skabet. Det er præcis dét, det drejer sig om.

01 Oct 2008 14:55

Lars Bachmann
Selvom jeg er en SEO'er, så er jeg faktisk helt enig med dig... BTW, jeg har heller aldrig ringet med et tilbud ;)


01 Oct 2008 15:12

V4D5
Nej, det har du ikke, Bachmann.
Nu melder du dig jo selv blandt SEO'erne. Hvad synes du så om Chris Andersons artikel? :-P

01 Oct 2008 18:50

Ramus Sørensen
Godt indspark og jeg må til dels give dig ret!

En af grundene til at jeg ikke længere sælger og arbejder for andre med SEO er netop, at de fleste simplethen ikke er tilfredse eller ved hvad de reelt køber.
Jeg har haft mange kunder, som har købt SEO og gode placeringer, men efter noget tid har ringet og sagt:

"Det dær SEO-fidus virker vist ikke rigtig!"

Hvor til jeg har tjekke deres placering på de søgeord, som de død og pine skulle ligge nummer 1 på og vupti, de gjorde de sørme stadig..

Mig: "Hvorfor" er det lige du mener det ikke virker?"

Kunde: "Jeg har ikke solgt mere!"

Mig: "Nej, det er jeg helt klar over og informerede dig i øvrigt om inden du absolut skulle ligge nummer 1 på det generiske ord, som alle andre også jagter.. ..din elendige shop er horribel og de mange tusinde potentielle kunder kan simpelthen ikke finde ud af bruge den - men det har du jo helt styr på, ikke?"

Der er mange, der har købt SEO efter "min er størst" princippet og ikke efter, hvad der rent faktisk gav kunder i biksen - kunne konvertere.

Neeej du, jeg optimere mine egne sites og giner hele vejen til banken ;-)







01 Oct 2008 19:58

Rosenstand
Nå... Snak er godt, men virkeligheden er indiskutabel. Derfor: http://www.concept-i.dk/seo-referencer.html

Læg især mærke til de to øverste, der vist nævner noget med konvertering :-)

Men godt input, Vadskær! Og det skal gå lige så meget til køberne, som ofte bliver fjerne i blikket, når man fortæller dem, at deres nye hjemmeside er en labyrint uden konverteringsmuligheder. Man kan trække hesten til truget - men tvinge den til at drikke....?

01 Oct 2008 20:22

V4D5
Jamen, det er nogle fine referencer, du har, Rosenstand, men som du selv nævner er virkeligheden indiskutabel. Og virkeligheden er stadig (på trods af vores snak), at jeg har fået seks henvendelser alene indenfor det sidste år. Alle som én nævnte kun ordet "kondomer" (ikke at jeg gad snakke særligt længe med dem).

Og både ud og Rasmus Sørensen (velkommen til i øvrigt) har da ret i, at det også kan halte på hjemmeside-fronten med konvertering. Det er jo så en helt anden sag og ændrer ikke meget ved det faktum, at SEO'erne stadig foreslår ord, der ikke konverterer særligt godt. Jeg forventer sådan set ikke, at I ved, hvilke ord, der konverterer godt - men forventede virkeligt, at der var en større andel, der kendte til The Long Tail.

01 Oct 2008 21:05

Rosenstand
Nu er vi nogle stykker, der plejer at sige, at de gode SEO'ere ikke laver opsøgende salg, for det har de ikke tid til... ;-)

Men jeg har fulgt dig lidt op: http://www.blog.concept-i.dk/soegemaskineoptimering-vaerdiloes/

05 Oct 2008 19:50

Anders lorenzen Andersen

Kloge ord... nogle SEO eksperter gør direkte websides usælgelig. Der må være en helt klar balance mellem SEO og det at lave en god butik. For at tjene penge er det nødvendigt med trafik, men det er ligeså vigtigt med konverteringer. For tiden er der en trend at webhshops blot skal SEO optimeres for at tjene flere penge. Facts er at de ikke sælger uden en god simple struktur og et godt design. SEO er ikke det vigtigste.

En point er dog at "the long tail" virker i USA, hvor der er en konkurrence på alle produkter. Her i DK er market ikke så udviklet som i USA, hvorfor vi ikke helt har ”the long tail” effekten endnu.


06 Oct 2008 08:07

V4D5
Hej Anders og velkommen til.
I Danmark har vi naturligvis ikke så meget long tail som i USA, men det er på vej. Jeg kan se på min egen side www.kondomaten.dk at det er long tail søgeord, der konverterer og i den udstrækning, man kan tale om long tail indenfor det lille område, der er der også mere salg i long tail. Men det er da rigtigt at jo større marked, du henvender dig til - jo longer tail kan du slæbe rundt på ;o)

Jeg tror, at det er ved at gå op for folk, at SEO optimering ikke er nok for at få kasseapperatet til at ringe i webshops.

09 Oct 2008 12:29

Sine SEO
Hvem er ham DeMib så?

Linket understreger ironien!

09 Oct 2008 15:32

Bergholt
Og så er det gået op for konsulenterne på Kommunikationsforum, at søgemaskineoptimering er forretningskritisk!

http://www.kommunikationsforum.dk/Finn-Harreby-Jepsen/blog/soegemaskineoptimering-er-forretningskritisk

Go get 'em!

/Kasper



09 Oct 2008 20:20

V4D5
Kasper, du giver dem da tørt på derovre (sammen med din wing-man T. Rosenstand). Tror bare, vi skal lade det blive sådan ;o)

Dine pointer er right up my alley.

12 Oct 2008 13:40

Nikolaj Astrup Madsen
God pointe og sjove historier i mellem. Bekræfter at man ikke køber SEO af folk der laver opsøgende salg:-)


26 Jan 2009 15:38

Henrik Hansen
Det er en gl. tråd.... men hold da op, hvor er det befriende at se og høre en webshop-ejer melde så klart ud - og høre erfaringerne fra jer andre mht. de useriøse SEO-spillere....

Og nu vi er ved de gode historier: Hvad så med det pænt kendte danske SEO-firma, der ringer og fortæller, at de kender Google's algoritme før alle andre (som om nogen kender den overhovedet ;-)

Nå, det var blot en sidebemærkning
Henrik

26 Jan 2009 15:49

V4D5
Tak for det, Henrik. Jeg melder som regel klart ud - tror også hele diskussionen endte med, at vi blev enige om, at 2009 kommer til at stå i 360 graders SEOens tegn.

Jeg kender ikke lige omtalte firma, så jeg ska' ikke kunne sige, om de har haft fat i mig. Men jeg når som regel ikke at tale så længe med SEO'erne (altså dem, der ringer. Har som regel fornuftige samtaler med dem, jeg selv opsøger)

Navn: *
Email: * (bliver ikke vist)
Hjemmeside:
Få email, når der kommer ny kommentar?

Kommentar:

Anti-spam-check (beklager, men det er åbenbart nødvendigt):
Hvad er to + et? (skriv tal - ikke bogstaver)